Maatschappelijke projecten
MHC Forescate is een ambitieuze en familiegerichte sportclub. De hockeysport staat natuurlijk centraal. Tevens is MHC Forescate zich ervan bewust dat het goed gelegen terrein en het moderne clubhuis ook van betekenis kan zijn voor anderen. Tijdens daluren wordt de accommodatie dan ook gebruikt door scholen, verenigingen, etc.

Het komend jaar onderzoeken we de mogelijkheden om de samenwerking met andere partijen verder uit te breiden. Dat doen we in samenwerking met De Sportbank tijdens de pilot ‘De Sportclub als Buurthuis van de Toekomst’. Deze nationale pilot is op 20 april 2016 van start gegaan.

Voor verdere informatie kun je terecht bij: Dirk van Deursen, Coördinator Maatschappelijke Projecten [email protected].

Maatschappelijke projecten hieronder een overzicht van initiatieven waar MHC Forescate op dit moment mee samenwerkt:

Stichting Villa Joep Fonds tegen neuroblastoom kinderkanker
In verband met het 10-jarig jubileum van de stichting hebben leden van MHC Forescate de Vlietloop gelopen om geld bijeen te brengen voor Stichting Villa Joep. De Jongens C1 doet sinds 2012 jaarlijks een aantal activiteiten voor Villa Joep voor fundraising. Ook heeft de club een reclamebord op haar hoofdveld ‘om niet’ beschikbaar gesteld voor dit goede doel.

British School of The Netherlands (locatie Voorschoten)
BSN heeft jeugdhockeyteams onder de vlag van Forescate. Onlangs heeft BSN een clinic gegeven op de hockeyvelden in verband met een fundraising voor Kenia.

Kinderopvangorganisatie Smallsteps
Smallsteps is met een sport-bso gevestigd op de bovenverdieping van het clubhuis en maakt dagelijks gebruik van een van de hockeyvelden.

Reclassering
Regelmatig geeft MHC Forescate mensen met een taakstraf de mogelijkheid om die straf in te vullen met werkzaamheden bij MHC Forescate.

Vlietlandcollege Leiden
Deze middelbare school is dichtbij het sportcomplex gelegen en heeft leerlingen uit Leiden, Voorschoten, Zoeterwoude en Leiderdorp e.o. Wekelijks krijgen honderden leerlingen hun buiten gymles bij MHC Forescate.

G-hockey
MHC Forescate heeft een enthousiast hockeyteam, bestaande uit jeugdleden met een geestelijke handicap.

Adelbertcollege Wassenaar
Jaarlijks maakt deze middelbare school voor haar interne schoolhockeyselecties en hockeytrainingen een aantal malen gebruik van het complex.

"Gympret”
Een initiatief om bewegen te stimuleren voor kinderen 1-4 jaar, die dat voor hun lichaamsontwikkeling of op advies extra nodig hebben. MHC Forescate stelt in het seizoen een veld of een deel van een veld beschikbaar.

Basisscholen in Voorschoten
Indien nodig maken basisscholen gebruik van de velden voor sportdagen enactiviteiten (bijvoorbeeld een sponsorloop georganiseerd door de Nutsschool ten behoeve van stichting Hulphond).

Koningsspelen
Voor de jaarlijkse Koningsspelen stelt MHC Forescate velden beschikbaar aan het organisatiecomité voor sportactiviteiten voor jeugd.

Koninklijke Marine
De Nederlandse Koninklijke Marine speelt hun jaarlijkse wedstrijd van de officieren van de ‘vloot mariniers’ van oudsher op de velden van MHC Forescate. Ook organiseert de marine haar jaarlijkse familiehockeytournooi altijd bij MHC Forescate.

Highschool hockey
De Leidse scholengroep Leonardo da Vinci heeft speciale sportklassen, waaronder ook Highschool Hockey. Voor deze trainingen (onder leiding van een Nederlandse hockey international en hoofdklassespeler) is gekozen voor het semi-waterveld van MHC Forescate. Twee dagen per week wordt gebruik gemaakt van velden, kleedruimtes en instructieruimtes.

Handbalvereniging Voorschoten (HVV ’70)
De handbalvereniging organiseert haar interne toernooi en sinds 2014 ook het toernooi voor Voorschotense scholen indien mogelijk op de velden van MHC Forescate. Op het aangrenzende hockeyveld kunnen dan vier handbalveldjes voor de jeugd uitgezet worden. Ook is er met de handbalvereniging gesproken over de mogelijkheid van warmlopen van spelers op het kunstgrasveld van MHC Forescate voorafgaand aan handbalwedstrijden op zondagen. Op deze manier worden gevaarlijke situaties bij het warmlopen op de openbare parkeerplaats voorkomen.

Koninklijke Nederlandse Hockeybond
MHC Forescate neemt regelmatig de organisatie van regionale voorronden voor de KNHB scholieren hockeycompetitie op zich. Het is een initiatief waarbij middelbare scholieren van allerlei verschillende clubs gezamenlijk voor hun school uitkomen in een landelijk toernooi. Scholen kunnen op die manier uit verschillende teams van verschillende clubs hun beste team samenstellen, waardoor hockey vaak van hoog niveau is.

Muziekvereniging Laurentius Voorschoten
De drumfanfare en de vereniging "Jong Laurentius” maken regelmatig gebruik van de hockeyvelden om te oefenen.

Jazzband Archie and the Bunkers
Deze jazzband maakte tot 2014 tweewekelijks vast gebruik van het clubhuis als oefenruimte.

Sportways kampen
Iedere zomervakantie vindt een Sportways trainingskamp plaats bij MHC Forescate. Het betreft een driedaags hockeykamp waaraan vele jeugdleden en niet-jeugdleden deelnemen.