Resultaten beide eerste teams !

Zondag 11 maart stond heel sportpark Adegeest in het teken van de start van de tweede competitiehelft. Na een lange pauze en een lastige voorbereiding door het winterse weer mochten de teams eindelijk weer het veld op.

MHC Forescate Heren 1 - Terriërs Heren 1
Voor de heren van Rutger den Hartog stond er direct een topper op het programma, nummer 1 de Terriërs kwam namelijk op bezoek. Dit beloofde dus een spannende middag te worden.

Om 14:45 werd er afgeslagen en het was Forescate dat direct de toon zette. Een hoog baltempo en hoge druk op het veld leidde al snel tot een tweetal strafcorners. Het was Tim Pont die de tweede corner hard binnen pushte en de Voorschotenaren op een 1-0 voorsprong zette. Forescate ging na deze goal verder waar het gebleven was, en dit leidde ook al gauw tot de 2-0. Een mooie aanval over links kwam bij Yannick van der Haas terecht. Met een simpele pass wist hij Lars Knoester te bereiken, die op zijn beurt de bal weer teruggaf aan Van der Haas. Deze twijfelde geen seconde en speelde de bal door de benen van de glijdende keeper van de Terriërs, 2-0.

De Terriërs dachten langzaamaan wat beter in de wedstrijd te komen, maar dit leidde niet tot grote kansen. Aan de andere kant wist Forescate vlak voor de rust wel weer het net te vinden. Tycho Engelen wist na een goede solo over de linkerflank uiteindelijk Chris van Ostaijen te bereiken met een splijtende backhandpass. Deze kon de bal bij de tweede paal intikken, en zo ging Forescate rusten met een stand van 3-0.

Na de rust ging Forescate gewoon verder waar het gebleven was, de bal ging op hoog tempo rond en de tegenstander werd vroeg onder druk gezet. Een goede onderschepping aan de rechterkant van het veld resulteerde in een mooie aanval van Forescate. Met een goede steekpass wist Van der Haas de bal bij Engelen te krijgen, die op zijn beurt een nog mooiere steekpass had op Steven Altenburg. De middenvelder, die bijna nooit scoort, twijfelde geen moment en omspeelde de keeper met een mooie schijnbeweging. Hierdoor stond hij voor een open goal en kon hij simpel de 4-0 op het bord zetten.

Forescate was heer en meester op sportpark Adegeest en bleef de Terriërs onder druk zetten. Het was Knoester die dankzij deze druk een goede onderschepping had op het middenveld. Hij versnelde met de bal richting de vijandige cirkel en wist Derek de Leeuw aan de rechterkant te bereiken. De Leeuw sneed naar binnen, en iedereen verwachtte een voorzet op de vrijstaande Knoester en/of Van der Haas. Maar De Leeuw verschalkte de keeper op fenomenale wijze in de korte hoek, en zette met de mooiste treffer van de middag de 5-0 op het scorebord.

De Terriërs wisten nog de aansluitingstreffer te maken uit een strafcorner, maar de overwinning van Forescate kwam niet meer in gevaar. Met een fantastische teamprestatie hebben zij de koppositie in de Tweede Klasse A weten te bemachtigen en een duidelijk signaal afgegeven aan de rest van de competitie. Volgende week reizen de Voorschotense mannen af naar Nieuw-Vennep om het op te nemen tegen nummer 8 de Kikkers. De afslag van deze wedstrijd is wederom om 14:45.

MHC Forescate Dames 1 – Dordrecht Dames 1

Zondag 11 maart mochten de dames van Forescate weer aantreden voor de eerste competitiewedstrijd na de winterstop. Met een nieuwe coach (Marja Spreij) en een nieuwe trainer (Michel Wijnbelt) is Forescate een nieuwe weg ingeslagen. Na een paar maanden in het buitenland te hebben gezeten, maakten Martine Morsch en Aniek Wegner weer deel uit van de selectie van de Blauwhemden. De eerste wedstrijd was meteen een pittige, want nummer 2 Dordrecht kwam naar Sportpark Adegeest.

Forescate begon de wedstrijd goed. Dordrecht werd flink onder druk gezet en kon hier niet makkelijk onderuit hockeyen. Dit scherpe begin zorgde voor prima kansen voor de thuisploeg. Invalster Esther van Zonneveld stoomde een aantal keer goed op, maar helaas resulteerde dit niet in een doelpunt. Forescate hield het goede spel vast en versierde meerdere strafcorners. Bij de eerste corner raakte Milou Raap met een hard schot de paal. Kort hierna volgde opnieuw een strafcorner die goed werd gered door de keepster van Dordrecht. Door goede intercepties op het middenveld had de Voorschotense keepster Philique Immink weinig tot niets te doen. Forescate bleef doordrukken, maar de 1-0 liet nog op zich wachten. Na een goede actie van Esther belandde de bal bij Milou. Zij kwam oog in oog te staan met de Dordtse keepster, maar haar schot ging hard voorlangs. Met nog vijf minuten te gaan in de eerste helft kwamen Martine Morsch en Esmée Braams net te kort bij de tweede paal, waardoor de teams gingen rusten met de brilstand.

Na de rust was het spelbeeld veranderd. Dordrecht ging assertiever spelen wat zorgde voor onrust aan Voorschotense zijde. Philique Immink werd meerdere malen op de proef gesteld, maar zij hield haar doel schoon. Forescate kon het goede spel van de eerste helft niet vasthouden. Dordrecht kreeg veel strafcorners, maar ook zij beloonden zichzelf niet. Met nog twee minuten op de klok, stonden de 11 speelsters van Forescate op eigen helft te verdedigen. Dit was helaas niet genoeg om een tegengoal te vermijden. Op bizarre wijze kwam Dordrecht door de blauwe muur heen, wat resulteerde in een mooie tip-in: 0-1. Op basis van de tweede helft terecht, maar Forescate had zich in de eerste helft kunnen en moeten belonen. Een teleurstellend gevoel na afloop, maar het spel van de eerste helft belooft veel voor de komende wedstrijden. Volgende week zondag reizen de Voorschotense dames af naar Rijswijk om het op te nemen tegen de koploper. Dit belooft weer een spannende uitdaging te worden. De dames kunnen uw steun goed gebruiken!