MHC Forescate zet eerste stap naar rookvrije club

Iedereen weet dat roken slecht voor de gezondheid is, terwijl we met sport juist onze lichamelijke conditie proberen te verbeteren. Sport en roken horen niet bij elkaar, maar het belangrijkste argument is de voorbeeldfunctie voor kinderen. Zij moeten kunnen bewegen en spelen, zonder geconfronteerd te worden met rook, of mensen die roken.
MHC Forescate vindt dat haar rookbeleid aangescherpt moet worden om uiteindelijk te gaan naar een geheel rookvrije club. De club heeft daarbij een grote verantwoordelijkheid naar haar jeugdleden, die zo min mogelijk met roken in aanraking moeten komen.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die geconfronteerd worden met roken, zelf later ook eerder gaan roken. Zien roken, doet roken. En hoewel een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt dat roken en sport niet samen gaan, wordt er langs de lijn nog veel gerookt. De Hartstichting heeft samen met KWF Kankerbestrijding en het Longfonds het initiatief genomen voor de beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’.

Samen met Heren 1 op weg naar een rookvrije club

Ook Heren 1 wil ervoor zorgen dat kinderen niet meer in de verleiding komen om te gaan roken. Daarvoor is het nodig dat we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen veel komen rookvrij maken. De eerste stap die Heren 1 neemt is om het eigen gedrag te aan te pakken. Het team heeft daarom vergaande regels opgesteld om het roken zoveel mogelijk uit het zicht van de jeugd te houden. De volgende stap is, om niet alleen het eigen team, maar ook de rest van de vereniging te motiveren om dezelfde regels te hanteren. Zo wil Heren 1 de vereniging voorop laten lopen op de trend, die komende jaren onomkeerbaar alle sportverenigingen in Nederland rookvrij gaat maken.

De regels

Uitgangspunt is dat het terrein van de club en het clubhuis al zoveel mogelijk rookvrij worden en de jeugd niet met roken in aanraking te laten komen op de club. Er kan alleen op de club gerookt worden na bepaalde tijden en op bepaalde plaatsen.

De club is rookvrij:

• Door de week (ma t/m vr) tot 21:00 uur
  • Zaterdag de gehele dag
  • Zondag tot 13:00 uur
  • Op de momenten dat er op de club gerookt mag worden, kan dat alleen op de aangewezen plekken (naast het clubhuis achter veld 3 in het aangewezen gebied)
  • Niet roken door de trainers/coaches, scheidsrechters in het bijzijn van de jeugd (ook niet bij uitwedstrijden)
  • Niet roken tijdens speciale jeugdtoernooien en jeugdevenementen
  • Voor feesten wordt een aparte regeling gemaakt

Na een kort jaar (eind 2018) evalueert MHC Forescate het nieuwe rookbeleid met als doel het gehele complex rookvrij te maken (ingang 2019 of nieuwe seizoen start 2019-2020).