Forescate in het nieuw....
Het nieuwe hockeyseizoen staat voor de deur. In het weekend van 8 en 9 september zullen de wedstrijden weer van start gaan. De KNHB heeft laten weten de nieuwe indelingen in de loop van volgende week bekend te maken. Altijd spannend bij welke tegenstanders onze teams in de poule terecht komen.

De voorbereidingen voor het nieuwe jaar zijn in volle gang. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan de trainingsschema’s, materialen, wedstrijdindelingen en een speelklaar hockeycomplex. Het is ieder jaar weer een enorme klus om dat voor elkaar te krijgen. Mijn dank en bewondering voor alle vrijwilligers en personeel om dat voor elkaar te krijgen is enorm. De vaak onzichtbare krachten die er vele uren in steken om er weer een mooi seizoen van te maken verdienen een groot compliment.

Bij de start van het seizoen gaan we van start met een gewijzigde aanpak voor de trainingen. In de nieuwe opzet zullen de teams meer in een lijn tegelijk gaan trainen, waardoor bijvoorbeeld de jongens B-teams of alle meisjes D-teams tegelijk oefenen. Daardoor ontstaat er een beter overzicht over de ontwikkeling binnen de lijn en de teams. De teams blijven overigens individueel begeleid worden met eigen trainers, maar soms hebben circuittrainingen met meerdere teams tegelijk de voorkeur. Nieuw zijn de ook lijntrainers die voor de begeleiding van de trainers zullen zorgen, waardoor er continue aandacht is voor de teams en hun trainers. De lijntrainers worden begeleid door Daan van Koert die als nieuwe manager HTZ samen met de lijntrainers het hockeybeleid gaat vormgeven.

We willen op deze wijze veel investeren in hockey, voor alle niveaus en leeftijden. Training willen we daarbij graag zo leuk mogelijk maken, om aan deel te nemen, maar ook om te geven. We hopen dat we op deze manier ook aan de gevorderde jeugd laten zien dat geven van training een goede investering in jezelf is. Onder begeleiding van een ervaren lijntrainer leer je namelijk niet alleen jouw skills over te dragen, maar zal je ook ervaren dat je eigen inzicht in de sport toeneemt. Goed voor je ontwikkeling dus! We hebben nog plekken voor gevorderde jeugd en senioren om training te geven.

In de loop van de eerste seizoenshelft zal Forescate ook een nieuwe outfit krijgen. Door het faillissement van fabrikant Stag kan de oude kleding niet meer worden geproduceerd. Ondanks de goede medewerking van alle leden om de gewenste shirtmaat zo snel mogelijk door te geven, zal het nog even duren voordat de nieuwe kleding van The Indian Maharadja in de Forescate kleur gereed is. We verwachten dat de shirts ergens na de voorcompetitie geleverd kunnen worden. Nog even in de oude kloffie beginnen dus. Voor nieuwe leden en beginnende jeugd komen we zo snel mogelijk met een tijdelijke oplossing tot het nieuwe tenue gereed is.

Een ander nieuwtje is het volledig rookvrij maken van het Forescate complex. Na de winterstop van afgelopen seizoen heeft de vereniging al de eerste stap gemaakt naar een rookvrije club. We maken nu de vervolgstap door roken op de club geheel te verbieden. We staan achter de landelijke initiatieven om de jeugd een rookvrije toekomst te gunnen. Door niet te roken in het bijzijn van onze jeugd, komen ze er zo min mogelijk mee in aanraking. We geven hiermee als sportclub graag het goede voorbeeld. We rekenen er op dat iedereen meewerkt aan deze belangrijke maatregel.

Over meewerken gesproken, we hopen dat iedereen wederom zijn bijdrage levert aan een sportief jaar. Dat betekent dat we binnen én buiten de lijnen, voor én na wedstijden en trainingen moeten kunnen rekenen op sportief gedrag van spelers, begeleiders en toeschouwers. Naar elkaar, naar de tegenstanders en vooral richting de scheidrechters. De laatsten zijn namelijk ontzettend belangrijk voor het spel, zonder hen is een wedstrijd niet mogelijk.

Tenslotte, in het tweede competitieweekend van het nieuwe seizoen, op zondag 16 september gaan we de prachtige nieuwe tribune officieel openen. Dames 1 en heren 1 spelen dan voor de 1e keer thuis (de mannen in de 1ste klasse!). Beide teams treden aan met hun nieuwe trainer/coaches, respectievelijk Robert Noall bij de dames en Willem Oosterhof bij de heren. Uiteraard sluiten we de dag af met een T-dansant. Save the date! We hopen op een grote opkomst.

Ik wens iedereen een mooi hockeyjaar!

Martijn Schoonhoven