Belangrijke mededeling over scheidrechters en wedstrijdbegeleiding

Beste ouders en jeugdleden,

Het veldhockeyseizoen is weer begonnen en vanuit de scheidsrechterscommissie vragen wij jullie aandacht voor een paar essentiële zaken voor de wedstrijdbegeleiding. Een goede wedstrijd is namelijk niets zonder scheidsrechters of spelbegeleiders.

Wij doen een dringend beroep op aan alle ouders en jeugdleden om te fluiten en hun verplichtingen na te komen.

Regels

Om de verwachtingen en verplichtingen van de wedstrijdbegeleiding te verhelderen volgt hieronder een aantal regels:

Jongste jeugd

De jongste jeugd (F-jes, E-tjes) hebben de ouders als spelbegeleiders, die in onderling overleg worden ingedeeld. De scheidsrechterscommissie heeft hier geen bemoeienis mee.

Als spelbegeleider hoef je nog geen scheidsrechterkaart te hebben, je groeit met je kind mee in het spel. We raden wel aan om je kaart te halen, zo krijg je meer begrip van het spel en wordt fluiten ook makkelijker. In de loop van het seizoen komt er nog een aankondiging op de website van een scheidsrechterscursus en een examen om een ‘clubkaart’ te halen, waarmee later ook junior- en seniorenwedstrijden kunnen worden gefloten.

Junioren (A t/m D)

Scheidrechters voor alle (overige) junioren wedstrijden worden door de scheidsrechterscommissie ingedeeld.

Alle A en B jeugdleden met kaart, worden geacht meerdere keren per seizoen (tussen de 4 en 8 keer per seizoen) te fluiten. De commissie probeert de lasten zo goed mogelijk te verdelen

We doen regelmatig een beroep op ouders met een kaart

We verwachten (net als de KNHB) van alle A en B jeugd dat ze een kaart hebben en hun fluitbeurten nakomen

Deze fluitbeurten vallen buiten het normale vrijwilligerswerk!

Mocht je niet kunnen, dan ga je dit OP TIJD onderling regelen en zorg je ZELF dat er een scheidsrechter in jouw plaats staat

Informeer de commissie op tijd over de vervanging

Een mailtje naar de commissie dat je niet kan, wordt niet in behandeling genomen, daar is geen tijd/ruimte voor

De commissie kan GEEN rekening houden met alle proefwerkweken, werkstukken, familie-uitjes en dergelijke

Alleen onder heel bijzondere omstandigheden kan de commissie rekening houden met persoonlijke omstandigheden (langdurige blessures, etc.), treed daarvoor in overleg met de commissie.

No Show - Sancties

Als je niet komt op dagen (een zogenaamde no show) dupeer je direct twee teams en daarnaast het imago van heel Forescate. Het valt onder bijzonder onsportief gedrag.

We hebben daarom een sanctie ingevoerd die hierop staat is dat je vervolgens 2 extrafluitbeurten krijgt.

Bij meerdere overtredingen zal de scheidsrechterscommissie in overleg gaan met HTZ om verdere sancties te bespreken.

Algemeen

Met alle A en B jeugd en enkele ouders die een scheidrechterskaart hebben, redden we het niet alleen. We moedigen iedereen, in het bijzonder ouders van junioren, aan om een kaart te halen en ook wedstrijden te fluiten om voldoende ervaring te hebben.We hebben prachtige voorbeelden van junioren die voordat ze de A&B leeftijd bereiken al heel volwassen staan te fluiten. De commissie doet daarnaast haar best om informatieavonden te organiseren met tips en aanwijzingen om het fluiten makkelijker te maken. Bezoek deze ook en bespreek spelsituaties met elkaar.

Tot slot merken wij elk jaar steeds weer, dat vanuit het publiek, spelers en coaches regelmatig commentaar op de scheidsrechters wordt geleverd. Dit is ontoelaatbaar! Elke scheidsrechter (ouder of jeugdlid) staat naar beste eer en geweten te fluiten en opmerkingen zorgen ervoor dat steeds minder mensen willen en durven fluiten, het komt bovendien de wedstrijd gegarandeerd niet ten goede. Met commentaar dupeer je de club en je eigen reputatie! Wij gaan ervan uit dat wij vanuit MHC Forescate onze mond houden tegen te scheidsrechters, ook al maken ze soms fouten. Het helpt om elkaar op vriendelijke wijze op aan te spreken, maar echt grensoverschrijdend gedrag zal worden besproken met de commissie sportiviteit. We hebben momenteel een goede reputatie bij de KNHB en andere clubs. Ook op het gebied van gele en rode kaarten doen we het als club goed. Dat willen we graag zo houden.

Wij rekenen op ieders medewerking en wensen allen een sportief hockeyseizoen toe!