Sterkte gewenst allemaal!

We leven in een bijzondere tijd. Ons sociale leven is vrijwel geheel stil gevallen door de uitbraak van het coronavirus (of meer precies COVID-19). Hockey is voor ons een onderdeel van ons eigen sociale leven en bovendien een leuke manier om fit te blijven. Helaas is alles wat met hockey te maken heeft, inclusief trainingen en andere activiteiten op de club, volledig stil gevallen, tot nader order, maar minstens tot 6 april.

De onzekerheid die er is ontstaan met (het indammen van) de virusuitbraak is groot. Hoe lang gaat het duren en hoe erg is het? De komende tijd zal het ons leren. Wat het ook lastig maakt is dat de meesten van ons op dit moment een goede gezondheid hebben. We willen graag blijven bewegen, de buitenlucht roept, juist nu het eindelijk lekker weer begint te worden. Het niet kunnen sporten voelt dan oneerlijk aan, zeker na zo’n druilerige winterse periode.

Helaas zitten we bijna allemaal thuis, de scholen, universiteiten en veel bedrijven zijn gesloten. Alle evenementen en groepsactiviteiten zijn afgezegd. Wat dat voor onze competitie en trainingen betekent wordt nog bekeken.

We zullen in de tussentijd allemaal mee moeten helpen om kans op verspreiding van het virus klein te houden. Dat doen we als club door de adviezen van KNHB, RIVM en Rijksoverheid te volgen. De club is daarom potdicht (dus ook niet stiekem de velden betreden!!). Mocht je de ontwikkelingen op de voet willen volgen, dan raad ik je aan de website van de KNHB in de gaten te houden, er staat veel informatie op. Mochten jullie daarnaast nog vragen hebben, dan kan dat via de gebruikelijke kanalen (coaches, die weer lijncoördinatoren kunnen benaderen, etc.).

Wat kunnen we dan wel doen als we min of meer verplicht thuis zitten? Individueel sporten in de buitenlucht (fietsen, hardlopen) en oefeningen thuis zijn, voor zover ik van de laatste adviezen op de hoogte ben, nog wel mogelijk. De club zal af en toe een programma op onze website, FaceBook en Instagram zetten om (binnen veilige marges) fit te blijven. Ook de KNHB site heeft tips via Hockey.nl.

Wellicht kunnen we elkaar in deze tijd nog wat extra helpen. Ons lid JanMarc Verlinden heeft bijvoorbeeld afgelopen weekend ruim 100 (veiligheids)brillen ingezameld, die het ziekenhuis weer kon gebruiken om zorgpersoneel te beschermen, een mooi initiatief! De lokale ondernemers die ons al jaren helpen kun je blijven steunen door wat vaker aan ze te denken bij je bestelling. De horeca zit op slot, maar ik hoor gelukkig dat veel mensen nog wel maaltijden bij ze bestellen. Jullie hebben ongetwijfeld zelf nog meer van dit soort ideeën en initiatieven. Ook in deze tijden kunnen we laten zien dat we Forescate (en Voorschoten) samen sterk maken!

Meestal heb ik nog een woord van dank voor onze vrijwilligers, die onze club draaiende houden. In deze tijd mogen we daarnaast bijzonder dankbaar zijn voor al het zorgpersoneel onder ons die in de frontlinie staat om iedereen beter te maken, of gezond te houden. Hulde en een virtueel applaus is op zijn plaats!

Ik wens jullie en jullie dierbaren veel sterkte en een goede gezondheid toe!

Martijn Schoonhoven