Rijnlandroute tunnelboormachine nu onder veld 4.

Zoals bekend lopen de tunnelbuizen van de verbindingstunnel van de Rijnlandroute deels onder onze hockeyvelden door. Sinds maandag zijn de boorwerkzaamheden voor een week lang exact onder ons veld 4 in volle gang.

Van de activiteiten merken we bovengronds niet veel, al zorgen we er natuurlijk wel voor dat we de situatie goed volgen.
In de afgelopen weken zijn voor de monitoring van de grondlagen allereerst weer de lasermeters geïnstalleerd binnen het daarvoor geplaatste hekwerk op de hoek van de weddeloop. Ook op veld 4 zijn metingen voor o.a. de grondhoogtes gedaan door het bedrijf dat voor de Provincie en het bouw-consortium de monitoring verzorgt.

Zoals gezegd is er bovengronds maar weinig te merken van de ondergrondse werkzaamheden. Alleen s’nachts zijn de lasermeters te zien en is soms een hele kleine trilling voelbaar als het heel stil is bovengronds.

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de locatie van de tunnelboormachine is de voortgang altijd actueel te volgen via de site van de bouwers, bereikbaar via deze LINK.

De site van de rijnlandroute besteed gedurende de bouw ook aandacht aan wat er boven de grond gebeurt op moment dat de boor ondergronds op die plekken aan het boren is. Deze keer was Forescate aan de beurt, het berichtje is voor de liefhebbers te vinden via deze LINK.

De eerste tunnelbuis:
Van augustus 2019 tot januari 2020 is succesvol aan de eerste tunnelbuis onder Voorschoten gegraven. Deze tunnelbuis loopt ongeveer net noordelijk van de dug-outs van ons veld 3 en de weddeloop door en verdwijnt dan onder het tennisclubhuis door in richting Stevenshof.

De tweede tunnelbuis:
Tunnelboormachine Gaia is op 12 mei gestart met het boren van de tweede tunnelbuis van 2,25 kilometer. Vanaf de bouwlocatie naast het recreatiegebied Vlietland bij deA4, gaat de machine in de richting van de wijk Stevenshof.
Deze week zit de graafmachine dus iets ten noorden van de eerste buis, en dus precies onder de dug outs en het eerste deel van ons veld 4!