Woord van de voorzitter

Anders dan we hadden gehoopt, zijn we dit seizoen weer verplicht veel hockeyactiviteiten tijdelijk stil te zetten.

Sinds 13 oktober ligt de competitie weer stil en kunnen de senioren, veteranen en trimgroepen niet meer trainen. Zelfs onderlinge wedstrijden voor jeugd binnen de regio zijn verboden. Interne trainingspotjes tussen eigen jeugdteams mogen onder strenge voorwaarden gelukkig nog wel.

Al met al een enorme tegenvaller, zeker omdat we er alles aan hebben gedaan om te kunnen blijven sporten. Tijdens de start van de competitie waren we zeer voorzichtig met het toelaten van, met name, supporters op de club. De 3e helft werd drastisch ingeperkt, gesloten kleedkamers, beperkte toegang tot clubhuis, ingewikkelde looproutes, relatief streng toezicht vanuit de club, maakten het allemaal niet gezelliger. Sommige teams moesten continu herinnerd worden aan de maatregelen. Op de meeste andere plaatsen leek het allemaal veel losser en makkelijker te gaan. We zullen bij velen vast niet populair zijn geweest.

Helaas bleek het maar al te hard nodig. Onze aanpak leek weliswaar te werken, maar elders in de regio en ons land ging het toch mis. Na een relatief korte periode van opluchting en bewegingsvrijheid, zitten we nu weer in een tijd van vergaande beperking. Het is dus jammer dat het ons kennelijk niet gezamenlijk gelukt is om de belangrijkste maatregelen genoeg in acht te nemen om zo goed mogelijk door te kunnen gaan met leven, werken én sporten.

Toch zijn we er van overtuigd dat we er alles aan moeten doen om zo snel als het weer veilig is aan de slag te kunnen. We vinden het belangrijk dat de jeugd door kan blijven trainen en hopen dat alle volwassenen op individuele manier kunnen sporten en bewegen om gezond en fit te blijven. Een proef, beginnend met de eerste heren en dames elftallen onderverdeeld in groepjes van maximaal vier mét onderlinge afstand, kunnen we helaas niet doorzetten. Dat hadden we graag willen uitbreiden naar de andere volwassen groepen, maar de nieuwe maatregelen van de overheid van 3 november maken dit onmogelijk. We kijken momenteel naar andere manieren om fit te blijven en zullen jullie daarvan op de hoogte houden. Ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

Wat daarnaast moeilijk valt, is het gemis aan de sociale contacten van hockey als teamsport en de vereniging als plaats waar je elkaar spreekt en ontmoet. Het praatje langs de lijn, samen een bakkie doen op de club, een frisje of een biertje op zondag bij het kijken naar de senioren teams, de barbecues, een feestje, enzovoort. Het zit er allemaal even niet in. Ongelofelijk jammer, want verenigingssporten zijn niet alleen belangrijk voor de fysieke, maar zeer zeker ook voor de sociale component. We hopen dat graag dubbel en dwars in te kunnen halen als het weer kan.

Een vereniging betekent ook dat je de dingen samen doet en dat we ook samen de lusten en de lasten delen. Als club proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden. Maar ook door aan de inkomsten kant andere bronnen aan te boren dan alleen de contributie, zoals sponsoring, verhuur van velden en clubhuis, proberen we hockey betaalbaar te houden. Echter, vaste lasten lopen gewoon door, velden, clubhuis, etc., staan los van corona. Sporten in verenigingsverband is dus ook geen consumptieartikel dat je per beurt of uur betaalt. Gelukkig maar, anders zou de sport een stuk duurder worden. We hopen dan ook dat iedereen daar begrip voor heeft en solidair is met zijn of haar club, team en omgeving.

Als vereniging zijn we zelf ook zeer betrokken bij onze omgeving. Ook wij willen onderdeel zijn van een gezellig en aantrekkelijk dorp. We hebben daarom veel energie gestoken in het nieuwe sportakkoord, dat "Voorschoten in Beweging” gaat heten. In het nieuwe akkoord is er aandacht voor meer samenwerking tussen de verenigingen, ruimte voor iedereen bij sporten en aandacht voor goed bewegen. We hebben op dit gebied als club als mooie ervaring opgedaan met het Buurthuis van de Toekomst, wat een goed ‘format’ van onderdelen van het sportakkoord kan dienen. Behalve een investering in tijd, kost het sportakkoord ons niets, we verwachten wel dat het ons allemaal wat gaat opleveren en de club en ons mooie dorp op lange termijn sterker zal maken. Een beetje zoals onze slogan: Forescate maak je samen sterk!, maar dan ook voor het hele dorp.

We wensen iedereen een goede gezondheid en veel sterkte toe in de komende tijd.

Martijn Schoonhoven