Zaalleidingsdiensten Zaalhockey

Een aantal keren per seizoen heeft ieder zaalhockeyteam een "zaalleidings-dienst", die door 2 volwassenen vanuit het team zal worden vervuld. De KNHB verdeeld de zaaldiensten in een poule over de teams, de teambegeleiding van de teams (coach/manager) vult de personen die de dienst vervullen vervolgens zelf in.

Zaaldienst is een leuke manier om bij wedstrijden betrokken te zijn, en kent onder andere de volgende aandachtspunten:

- 2 volwassenen, 1 achter wedstrijdtafel en 1 in en om de zaal;
- Bewaken van wedstrijdtijd en bijhouden van scorebord;
- Toezicht op spelers met evt.tijdstraffen
(deze mogen niet bij team op bank plaatsnemen, maar tijdstraf gaat pas in als betroffene op strafbank bij wedstrijdtafel plaatsneemt);
- Teams instrueren over neerleggen/opruimen van balken;
- Bewaken van orde en netheid in zaal en overige ruimtes;
- Inspecteren van kleedkamers na elke wissel van teams.

De KNHB heeft ook een formeel document over taken van zaaldiensten gepubliceerd, klik hier voor link naar dat document.
In praktijk zijn 2 vrijwilligers voldoende voor het gezamenlijk uitvoeren van de functie van zaalleider en wedstrijdtafel.

Zaaldiensten Forescate teams:
Op de informatiepagina over zaalhockey geven we op de site elk jaar een overzicht van alle zaalleidingsdiensten door Forescate-teams (sortering per team) . In verband met de aanpassingen die nu nog ivm corona aan de competitieplanning worden gedaan en de aangekondigde persconferentie van de regering op 14 december, geven we het complete overzicht voor gehele zaalperiode pas later weer.
Klik hier
voor het programma voor de eerste beide competitie-weekeinden.