Forescate H1 verliest met 3-1 van Leonidas H1 na spannend duel

Na de 2-1 overwinning in de lokale derby tegen Roomburg van vorige week, reisde Forescate Heren 1 vol vertrouwen af naar Rotterdam om het op te nemen tegen Leonidas Heren 1.

Hoewel gretig op zoek werd gegaan naar de volgende drie punten, moest Forescate uiteindelijk het onderspit delven. Leonidas trok aan het langste eind met een 3-1 overwinning.

Gelijk opgaand begin in het eerste kwart
In de openingsfase van de wedstrijd liet Forescate meteen zien dat ze kansen wilden creëren. Al in de derde minuut forceerde Yannick van der Haas een strafcorner. Derek Neijzen pushte de bal in, maar de keeper van Leonidas had weinig moeite om de poging te keren. In de rest van het eerste kwart kwamen beide ploegen af en toe in elkaars cirkel, maar echt grote kansen bleven uit.

Tweede kwart: kansen over en weer
Het tweede kwart kende meer actie. In de 19e minuut kreeg Leonidas een strafcorner na een fout bij het afstand houden door Ruben Diemel, maar de cornerspecialsit van Leonidas maakte bolle kant en Forescate kon de bal uitslaan. Uit de counter die volgt mist Forescate een kans toen Romano van der Hooft de bal voorlangs sloeg, maar geen medespeler bereikte.
In de 23e minuut volgde een strafcorner voor Forescate, na een mooie combinatie tussen Tycho Engelen en Noud Stikkelorum. De eerste poging kwam op de voet van de uitloper, maar de tweede corner werd knap uit de kruising gered door de keeper van Leonidas.
Op de 29e minuut kreeg Leonidas een strafcorner nadat een van de verderdigers van de forescate de bal ongelukkig op de voeten kreeg. Derek Neijzen wist de matig gepushte bal van de lijn te halen en Forescate werkte weg. Beide ploegen bleven elkaar daarna in evenwicht houden, opnieuw zonder echt grote kansen te creeëren.

Derde kwart: Leonidas opent de score, Forescate slaat terug
Het derde kwart leek een voortzetting te worden van de eerste twee kwarten, maar al vroeg, in de 37e minuut, kreeg de thuisploeg de eerste grote kans in de vorm van een strafcorner. Ditmaal werd deze wel benut met strakke bal in het rechter zijnet: 1-0 voor Leonidas. Forescate moest nu op zoek naar de gelijkmaker en begon meer druk te zetten.
In de 41e minuut kwam Noud Stikkelorum dicht bij een kans, maar zijn actie over de achterlijn vond geen vervolg. Enkele minuten later schoot Ruben Diemeld de bal voorlangs, maar opnieuw werd geen medespeler bereikt.
Toch werd het doorzetten van Forescate beloond in de 49e minuut, toen Noud Stikkelorum Pieter Riemens wist te vinden in de cirkel. Riemens werkte de bal al vallend met een backhandschot achter de keeper van Leonidas: 1-1.

Vierde kwart: Leonidas trekt aan het langste eind
Met een gelijke stand van 1-1 gingen beide ploegen in het vierde kwart vol voor de overwinning. Het risico in het spel leidde tot een ongelukkig moment voor Forescate. Tijdens een verdedigende actie verloor Romano van het Hooft zijn balans, wat resulteerde in een strafcorner voor Leonidas. Deze werd opnieuw strak in het rechter zijnet gepusht: 2-1. Forescate moest dus opnieuw op jacht naar de gelijkmaker.

De eerste kans kwam in de 60e minuut via Julius Verhaar, die met een backhand op doel schoot, maar de Leonidas-keeper stond stevig in de weg. In de 66e minuut kreeg Forescate nog een strafcorner na een overtreding van een Leonidas-verdediger. Yannick van der Haas stond klaar om de gelijkmaker binnen te slepen, maar de corner werd niet goed gestopt. Na nog een nieuwe corner, die ook niet goed werd gestopt, kreeg Leonidas een vrije slag. Dit was de laatste grote kans voor Forescate.
In de 69e minuut verzekerde Leonidas zich van de overwinning met een derde doelpunt, wat de eindstand op 3-1 bracht.

Volgende stappen voor Forescate
Ondanks het verlies in Rotterdam kan de ploeg uit Voorschoten terugkijken op een wedstrijd waarin ze, na een vroege achterstand, veerkracht toonden en zeker in de eerste drie kwarten goed speelden. Uiteindelijk bleek de meer ervaren ploeg net een tandje te sterk. Aanstaande zondag krijgt Forescate Heren 1 in eigen huis de kans om tegen Xenios Heren 1 in alle kwarten het dominante team te zijn en de volle drie punten te pakken. Adres: Weddeloop 1, Voorschoten Tijd: 14:45