De vernieuwde scheidsrechterscommissie stelt zich voor....

De scheidsrechterscommissie is weer op sterkte, dat betekent dat we de arbitrage van de hockeywedstrijden weer de aandacht kunnen geven die het verdient.
ant iedereen, spelers, begeleiding en publiek ziet natuurlijk graag dat de wedstrijden in goede banen worden geleid.  Zowel bij kader als bij de andere teams.

Wie zijn we?

De commissie bestaat uit de volgende enthousiaste personen:

> John Kootstra
(47), als bestuurslid verantwoordelijk voor arbitrage.
Zelf hockeyend bij de trimheren en heeft drie bij Forescate hockeyende kinderen in de JB1, JC2 en JF4, Zit de commissie voor totdat, zoals hij zelf zegt, een nieuwe voorzitter is gevonden.

> Petra de Borst en Fer Zuiker zijn verantwoordelijk voor de indelingen van de scheidsrechters op alle juniorwedstrijden.
Petra Borst (48) hockeyt bij dames B en heeft twee hockeyende kinderen in de JC1 en JC3.
Fer Zuiker (52) heeft ook een hockeygezin, met vrouw Dorien (trimhockey), en drie hockeyende kinderen, in Heren 3, MA2 en MC2.

> Wiebe Bijlsma (49), zelf regelmatig fluitend en met hockeyende kinderen in JB3 en JC3, is de nieuwe opleidingscoördinator.

>Patrick van Vliet (49), zelf hockeyend als keeper bij de trimheren en met vrouw Wendy als manager van MC6 en 3 hockeyende dochters in MA3, MB2 en MC6, gaat aan de slag met de begeleiding van nieuwe scheidsrechters.

Wat doen we?

De scheidsrechterscommissie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het arbitrageplan. Hierbij zijn belangrijkste taak het op peilen houden van de kwantiteit en kwaliteit van de arbitrage. Hieronder vallen zaken als indelen van de scheidsrechters, het opleiden en het begeleiden van beginnende scheidsrechters. Als daar animo voor is, kunnen we ook andere activiteiten organiseren (opfrisavonden). In elk geval zullen de scheidsrechters de komende tijd herkenbaar zijn in nieuwe oranje jassen, die samen met de sponsorcommissie zijn geregeld.

Waarvoor kun je bij ons terecht?

Spelende leden zijn vanaf 16 jaar verplicht om scheidsrechtersexamen te doen. We leiden daarom leden uit de B-jeugd en de C1 op. Maar we zijn natuurlijk ook op zoek naar enthousiaste ouders die graag wedstrijden willen fluiten. Ouders die een kaart willen halen, kunnen dus ook bij ons terecht. Als ze willen, kunnen ze meteen meedraaien in de huidige lichting van cursisten.

Ook fluiters die willen doorgroeien tot CS+ of bondscheidsrechter kunnen bij ons terecht.

We hebben de afgelopen tijd met HTZ kader een poule van scheidsrechters opgezet die de thuiswedstrijden van de kaderteams kunnen fluiten. Hiermee wordt het makkelijker om de wedstrijden van de kaderteams passende begeleiding te geven. Het beleid is immers dat 'eigen' ouders de kaderteams niet fluiten.

Ook kunnen scheidsrechters zichzelf indelen op wedstrijden. In DEZE LINK is informatie te vinden hoe dat kan.   (http://mhcforescate.nl/files/nieuws/2015ForescateZelfPlannen_arbitrage.pdf)

Onze boodschap

Het moet leuk blijven om te fluiten. Het is belangrijk dat spelers en publiek zich realiseren dat zonder scheidsrechters niet gehockeyd kan worden. Commentaar op de scheidsrechters hoort dan ook niet thuis op het hockeyveld. Mocht er toch sprake zijn van grievende opmerkingen, dan moeten we elkaar daarop aanspreken, spelers, begeleiders en publiek.

Tot slot benutten we graag nog het moment om te laten weten dat we nog op zoek zijn naar senioren of ouders die de beginnende fluiters willen begeleiden bij het fluiten van de eerste wedstrijden.

Mocht je meer willen weten of je belangstelling kenbaar maken, schiet ons aan of stuur een berichtje naar [email protected].