VOORBESCHOUWING: Competitieslot zondag 18 juni
Het hockeyseizoen 2016/2017 beleeft zijn laatste competitiezondag bij de senioren. De jeugd is al gestopt, maar zondag 18 juni klinkt het slotakkoord ook bij de senioren en veteranen. Nog 1x kunnen we Heren 1 aan het werk zien thuis tegen Schiedam en Dames 1 dat om 12.45 uur Dopie ontvangt. Natuurlijk is er een niet te missen Saté-Dansant evenals de huldiging van onze clubkampioenen. Ook is er volop muziek, dus een prachtige seizoenafsluiting ligt in het verschiet.

Dames 1
In de laatste wedstrijd van het seizoen neemt Dames 1 het om 12.45 uur op tegen Dopie, dat zich net in veiligheid heeft gespeeld. Daardoor degraderen HDS en Ommoord. De uitwedstrijd tegen Dopie in het laatste weekeinde voor de winterstop eindigde verrassend in 4-3 voor de Delftse ploeg na een 1-3 voorsprong van Forescate. Dames 1 heeft zich goed hersteld van een zware dip in de eerste maand na de winterstop en heeft bij winst op Dopie nog zicht op plek 5. Komend seizoen is er sprake van een verzwaarde promotieregeling in de tweede klasse en dat biedt dus kansen voor onze dames, die nog 1x willen knallen voor de eigen trouwe aanhang op Adegeest. Milou Raap scoorde tot dusver 16 keer en kan nog 4e worden op de regionale topscorerslijst als zij tot scoren komt. Ook nemen verschillende speelsters afscheid van Dames 1 om komend seizoen lager te gaan spelen binnen onze club.

Heren 1
Hoopte op hetzelfde scenario als drie jaar geleden toen Heren 1 in de slotwedstrijd op eigen veld promotie naar de eerste klasse kon bewerkstelligen. Helaas leed Ommoord geen puntverlies in Noordwijk en beging Forescate wel een misstap tegen Voorne. Niet voor de eerste maal dit seizoen ontbrak in de eerste helft de scherpte en pas na een 2-0 achterstand bij rust kwam een herboren Forescate uit de kleedkamer. Toen werd alsnog een 2-2 gelijkspel uit het vuur gesleept. Als Heren 1 het dit seizoen had kunnen opbrengen om de gehele wedstrijd scherp en geconcentreerd te spelen, was promotie vermoedelijk nu al de beloning geweest.

Ook voor Heren 1, dit seizoen eindigend op een derde plaats in de tweede klasse, geldt dat komend seizoen de nummers 1 t/m 3 promoveren naar de eerste klasse en dat de nummer 4 play-offs speelt. Kansen te over, dus. De laatste wedstrijd van het seizoen is zondag om 14.45 uur op eigen veld tegen Schiedam, dat 4e staat en over een aardige ploeg beschikt. De voormalige eersteklasser was wel grillig. Forescate heeft met afstand de minst gepasseerde defensie in de tweede klasse. Qua scorend vermogen kan het beter, al ligt dat niet aan topscorer Yannick van der Haas die 29 goals scoorde en nog 1e of 2e kan worden op de regionale topscorerslijst.

Overige senioren en veteranen
Om 11.00 uur is het zondag de beurt aan Dames 2, dat Craeyenhout ontvangt op het RIO-veld. Heren 2 speelt om 13.00 uur tegen Leonidas. Veteranen A bindt om 11.15 uur de strijd aan tegen streekgenoot Kieviten.

Ik reken op een prachtige slotzondag en een spetterende seizoenafsluiting. Mooi weer is besteld, evenals de huis-DJ. Eten en drinken is volop aanwezig en de huldiging van onze jeugdkampioenen is altijd een geweldige happening. Kom dus naar Adegeest voor een onvervalste clubmiddag!

Jelle Raap
Voorzitter MHC Forescate