verslag scheidsrechterscommissie 2008-2009
Verslag scheidsrechterscommissie 2008-2009.

Opleiding:
Dit seizoen werden weer diverse scheidsrechterscursussen georganiseerd door Margreet Homan en Doran van der Kloes.
Margreet nam voor haar rekening: de B jeugd, de A jeugd zonder kaart en een enthousiaste groep ouders (11). Tevens gaf zij een cursus voor de Britse teams, inclusief 1 ouder.
Doran verzorgde de cursus voor de MC1.
Diverse mensen begeleiden de  ‘jonge klaren’ 1 of 2 wedstrijden na het behalen van het examen.Dit jaar behaalden 8
(? Of ben ik de tel kwijt geraakt) Forescate leden hun bondsdiploma.

Indeling:Wekelijks werden gemiddeld 15 wedstrijden van clubscheidsrechters voorzien. Veel ouders zijn bereid om wedstrijden te arbitreren. Daarnaast werden uit de A en B teams steeds 2 of 4 mensen per team ingedeeld. Weerkerend probleem is de no-show van scheidsrechters.  Positief is echter te noemen dat er een aantal jeugdspelers zijn, die bereid zijn in te vallen op het laatste moment. Vier van hen: Maurits Heukelsfeld Jansen, Roderick Kroeze, Tim Pont en Jan Schalij werden door het bestuur aangemeld voor de ‘Young Umpire Challenge’ op 13 juni. Een dag waarop zij veel geleerd hebben en een beleid dat volgend jaar voortgezet zal worden.

Toekomst:
Aandacht voor spelregels bij de jongste teamsHet percentage no-show terug dringen:·
  • Met de komst van LISA zal het mogelijk worden scheidsrechters een bericht te sturen over indeling·
  • Langer vooruit thuiswedstrijden inplannen·
  • Inzicht in clubscheidsrechters verschaffen zodat gemakkelijk geruild kan worden·
  • Lik op stuk beleid bij niet op komen dagen, geïnitieerd door het bestuur.
    Daarnaast zal een duidelijk beleidsplan geformuleerd worden in samenspraak met het bestuur met het doel scheidsrechters een duidelijke positie te geven binnen de club.

Nicoline Schalij