Van de voorzitter: Winterstop!?
De eerste seizoenshelft zit er op. Tot de najaarsvakantie speelden de jeugdteams een voorcompetitie. De teams hebben inmiddels de eerste ervaringen met de nieuwe poule-indelingen. Zijn ze goed terecht gekomen in poules waarin winst of verlies dicht bij elkaar zit? Het is volgens mij altijd leuker om een wedstrijd te spelen met een gelijkwaardige tegenstander. Te dik winnen of verliezen is nooit leuk voor beide teams.

Hoewel het onmogelijk is om alle teams te bespreken, zijn er altijd een paar dingen het vermelden waard. Winterkampioenen zijn: JA1 (gedeeld eerste met Rijswijk JA1), MB8 (well done ladies of The BSN), MD2 (ongeslagen), Veteranen A (nipt voor Bloemendaal) en Dames 4 (alles gewonnen en doelsaldo +68). Ook MA1 draait lekker mee in de middenmoot van hun landelijke poule, het G-hockey team speelt met plezier de wedstrijden en Heren 1 heeft zich naar een mooie tweede plek in hun competitie terug geknokt door recent de (voormalig) koploper te verslaan. Verder lijkt het erop dat de meeste teams goed in hun poule zitten. Een leuk vooruitzicht voor de tweede seizoenshelft na de winterstop.

In de tussentijd gaat Forescate nu echt de winter in. Een grotendeels gesloten complex/clubhuis, het veld af en de zaal in. De schaarste aan zalen in de winterperiode in onze regio zorgt voor beperkte trainingsmogelijkheden. Voor zover er nog veldtrainingen zijn, zijn die daarom meestal gericht op het gebruik van de balk, zodat de teams kunnen voorbereiden op de zaalwedstrijden. Volgt u me nog? Toch nog maar eens kijken hoe die andere clubs dat met hun ‘blaashallen’ hebben gedaan.
En dan de wedstrijden in de zaal. De ingedeelde scheidsrechters kijken nog even de regels door, spelers checken of de zaalschoenen van vorig jaar nog passen en de keepers passen hun legguards aan met de verplichte zaalriempjes. Verder opletten dat alle passes laag gespeeld moeten worden en er alleen gepusht mag worden. Het is toch echt een ander spelletje dan op het veld.

Een dik pak sneeuw op de tweede zaalcompetitiedag zorgde voor de nodige stress. Gaat de wedstrijd wel door en wie stuurt het verlossende bericht van de afgelastingen? Ik had zelf het geluk tussen de sneeuwbuien door de wedstrijden van MC2 tegen Voorhout en Noordwijk te mogen zien. Twee leuke en sportieve wedstrijden met tegenstanders die ongeveer even sterk waren: erg leuk om naar te kijken.

De winterperiode geeft ook de ruimte om wat meer te reflecteren en plannen te maken voor de komende tijd. Een goed moment om stil te staan bij plezier en prestatie, maar vooral ook hoe houden we het gezellig in het veld en langs de lijn? Meestal gaat dat goed tot uitstekend, maar we horen en zien toch ook vaak dat het er minder leuk aan toe gaat. Irritatie nummer één is natúúrlijk die scheidsrechter die het nooit goed ziet of uitgesproken partijdig is. Ik vind dat we blij moeten zijn dát ze er zijn. Ga er maar eens staan, fluiten is zo makkelijk nog niet. We kunnen nog veel van rugby leren, waar de referee zo ongeveer heilig is, ook als hij het een keer niet goed ziet. Ook de coaching langs de lijn komt niet altijd van één persoon, degene die is aangesteld, maar van vele goedbedoelende ouders en supporters. Van de beste stuurlui dus. Daarnaast komt gemopper of gescheld in het veld of langs de lijn en (ruw) fysiek spel de laatste tijd vaker voor dan je zou willen. Het lijkt me een goed voornemen om komend jaar ons wat minder met de beslissingen van de scheidsrechters te bemoeien en wat meer van het spel te genieten? U doet toch ook mee!

Over goede voornemens gesproken, het bestuur wil graag naar een rookvrije sportclub toewerken. Vele clubs gingen ons voor, KNHB en de hartstichting voeren hartstochtelijk campagne. Logisch eigenlijk, want roken en sporten gaan natuurlijk niet goed samen en is met name een zeer slecht voorbeeld voor onze jeugd. Op weg dus naar een rookvrije generatie wat ons betreft. De club heeft een partner gevonden in Heren 1 dat zich bewust is van zijn voorbeeldfunctie. Het team heeft al zelf regels opgesteld om te voorkomen dat jeugd hen (op de club) ziet roken. Wij gaan nu samen op zoek naar een manier waarop we gefaseerd, maar liefst zo snel mogelijk een rookvrije club kunnen realiseren.

Een ander goed voornemen is het maken van een integraal beleidsplan voor de vereniging. Daaruit moet duidelijk worden waar we voor staan, welke keuzes we maken bij teamindelingen en hoe het werkt op de club (voor zover niet al bekend). We verwachten dat het beleidsplan zal bijdragen aan een goed functionerende club waar iedereen het naar zijn zin heeft, op sportief gebied en met plezier. Daarbij hebben we de steun en samenwerking van iedereen nodig: spelers, ouders, vrijwilligers, medewerkers, sponsoren en andere partners. Een daarvan is de gemeente die van grote waarde is voor alles wat met ons complex te maken heeft (velden en tribune!) en de plaats van de club in Voorschoten. Twee weken geleden was ik bij wethouder Binnendijk en zijn beleidsmedewerker Dekker om kennis te maken en een exemplaar van ons nieuwste magazine te overhandigen. Ik hield een plezierige indruk over aan het gesprek. Forescate staat in een positief daglicht bij de gemeente. Afgelopen jaar zat ons magazine dan ook in een welkomstpakket voor nieuwe bewoners van Voorschoten. Een vorm van partnerschap waar ik helemaal achtersta. Als herinnering bijgaand een foto waarin het magazine aan de wethouder wordt uitgereikt.

Martijn Schoonhoven