Een uitdagende seizoensstart

Het hockeyseizoen is weer begonnen. De competitie begint zaterdag voor vrijwel alle teams. Afgelopen weekend stond met name in het teken van oefenwedstrijden. Broodnodig want we missen het belangrijke wedstrijdritme sinds begin maart van dit jaar. Alleen JA1 en MA1 speelden voor ‘het echie’. Hun (voor) competitie in de zware landelijke subtop-poules is begonnen. Beide teams haalden de volle 3 punten binnen, een mooi begin dus.

Voor de club was het vooral een test-case hoe om te gaan met corona dat nog heerst, de maatregelen van de overheid, de suggesties van de hockeybond en sportkoepel NOC-NSF en het toezicht vanuit gemeente en veiligheidsregio. Geen makkelijke opgave, alle clubs zijn weer anders van samenstelling, grootte van het complex en de ruimte die er tussen de velden is. De grote verschillen tussen sportbonden, clubs, veiligheidsregio’s, maar vooral de interpretatie van ieder individu, maakt het erg lastig. Alle clubs zijn verschillend, en de complexen zijn vaak anders ingericht. Sommige clubs hanteren een los beleid, anderen een strenger.

Het voordeel van Forescate is in corona-tijden omgeslagen in een nadeel. De compacte, knusse ruimtes tussen de velden, waarbij je op bepaalde plekken meerdere wedstrijd tegelijk kan volgen zijn nu een uitdaging van jewelste. Hoe voorkomen of minimaliseren we contact tussen, met name volwassenen, op zo’n kleine ruimte? En, nog belangrijker, hoe zorg je ervoor dat ze ECHT 1,5 METER AFSTAND HOUDEN. Daarbij vergeleken is de, toch al niet eenvoudige herstart van de trainingen een eitje.

Als club hebben we natuurlijk meerdere doelen, maar ons hoofddoel (en vooral voor onze kinderen) is dat hockey door kan blijven gaan, zowel voor de trainingen als wedstrijden. We (club/bestuur) proberen er alles aan te doen om een veilige hockeyomgeving te realiseren en te houden. Het zou een drama zijn als we de boel weer moeten dichtgooien.

We snappen dat iedereen weer graag wil komen kijken en we doen nu ervaring op met wat haalbaar is. De controles bij het opstarten van de trainingen waren zeer streng, het liep toen gelukkig goed. Verschillende sportclubs hebben destijds boetes gekregen, of zijn tijdelijk gesloten geweest. Ook nu, in het afgelopen weekend, terwijl alles nog niet op volle competitiesterkte draaide, is het op meerdere verenigingen niet goed gegaan. Een aantal grote clubs had daarom op voorhand al zeer grote restricties qua bezoekers aantallen afgekondigd.

We hebben een relatief compact complex en de looplijnen zijn kort. Voor jeugd (conform richtlijnen) is dat niet zo’n probleem, voor de volwassenen wel. Het gaat er dan niet om of de ruimtes groot genoeg zijn tijdens de wedstrijden, maar om de piekmomenten tijdens wisselingen. Forescate heeft op dit moment een beperking van 6 volwassen personen die per jeugdteam op het complex kunnen komen, dat is inclusief manager/coach. Een bittere teleurstelling voor alle (groot)ouders die hun (klein)kinderen weer willen zien spelen. Als bestuur snappen we dat. Hockey is niet alleen maar het spelletje zelf, maar ook om daar samen van te genieten en elkaar weer langs de lijn te kunnen spreken. Bijvoorbeeld hoe de zomer is verlopen. Met alle gele, oranje en rode zones in Europa een beladen onderwerp.

Vooralsnog hanteren we dus een ‘better safe, than sorry’ beleid. Er zit heel veel werk in al het geregel en ook de afstemming met gemeente en andere partijen. We hopen dan ook dat jullie hier begrip voor hebben. Een aardig stukje over de uitdagingen bij de clubs is het interview met Eric Cornelissen, de voorzitter van de bond en oud Forescate speler. Je kunt het vinden op hockey.nl

Toch zien we naast de beperkingen ook mogelijkheden. We zouden niets liever willen dan weer meer mensen tot het complext toelaten. Dat kan alleen als we ALLEMAAL meewerken.

De praktijk laat namelijk zien dat het moeilijk is om afstand te houden of om je aan de voorgeschreven looproutes te houden. De club kan daarin verbeteren door de bewegwijzering nog duidelijker te maken en meer te communiceren. De leden en toeschouwers maken uiteindelijk het verschil door de regels op te volgen. Als dat lukt en alles goed gaat kunnen we weer bezoekersaantallen uitbreiden en maatregelen versoepelen.

Ik zie dan ook een halfvol glas, samen gaat het lukken als we ons aan de maatregelen en regels houden. Help elkaar daarin, houdt afstand, bespreek het met elkaar en blijf thuis als je (of de kinderen) gezondheidsklachten hebben. We zijn al super tevreden dat we weer mogen spelen, ook in competitieverband. Laten we dat zo houden. Ik wens iedereen een mooi hockeyseizoen toe.

Martijn Schoonhoven