Covid Update 5 november 2020

Op Forescate proberen we zoveel mogelijk maatregelen te nemen om te voorkomen dat het Corona virus (Coivid-19) zich verder kan verspreiden, maar tegelijkertijd proberen we zoveel mogelijk om toch hockey door te laten gaan op een verantwoorde manier.
Tot nu toe doen we dat op Forescate over het algemeen heel erg goed en kunnen we onszelf best een compliment geven over hoe we met z’n allen de regels navolgen. Natuurlijk moeten we steeds blijven opletten, maar zolang we ons allemaal aan de regels houden denken we op deze manier echt zoveel mogelijk hockey door te kunnen laten gaan.

Deze week gaf de overheid in de persconferentie van dinsdag j.l. wel een aantal aanvullende landelijke maatregelen, boven op een verlenging van de geldende maatregelen tot en met half december. Daarnaast gaf de KNHB gisteren aan wat de gevolgen voor de hockeysport zullen zijn.

Op basis daarvan geldt voor Forescate de komende weken het volgende:

*  We vragen versterkte aandacht voor het blijven naleven van de basis hygiëneregels (zie samenvatting hieronder)

*  Tot eind november gaan we door met het organiseren van onderlinge wedstrijden voor onze jeugdteams, zonder publiek, en met een planning van het wedstrijdschema dat ervoor zorgt dat teams elkaar rond wedstrijden zo weinig mogelijk tegenkomen.

* Voor onze senioren- en trimhockey-teams zijn trainingen en wedstrijden nu helaas onmogelijk voor in elk geval de komende 2 weken en moeten we helaas een pas op de plaats maken.

We hebben de afgelopen weken al wel een test gedaan met het trainen van Dames en Heren 1 in kleine duidelijk gescheiden groepen. We gebruiken de komende week om op basis van de ervaringen uit deze test een plan op te stellen voor het zoveel mogelijk maken van trainingen voor senioren/trimhockey-teams zodra we weer met iets grotere groepen op een veld mogen (en de aanvullende landelijke maatregelen dus vervallen zijn). Daarvoor inventariseren we nu al onder onze teams de belangstelling.
Belangrijk is wel dat die op te starten trainingen dan steeds met een verplicht aanwezige covid-coordinator rond de velden moet plaatsvinden en dat zich daarvoor dan voldoende vrijwilligers aanmelden.
Daarnaast onderzoeken we interessante alternatieve vormen van sporten, maar op dit moment hebben we nog geen direct uitvoerbare plannen.

* Voor de jeugdteams die wel mogen trainen en spelen, is het natuurlijk belangrijk dat de aanwezigheid voor training of wedstrijd steeds zoals gebruikelijk ruim vooraf in LISA wordt aangegeven. Om covid-redenen kan het zijn dat uit voorzorg spelers niet trainen (persoonlijke afweging), maar we moeten voorkomen dat trainers en coördinatoren niet weten wie of hoeveel spelers er komen trainen.

* Om onduidelijkheid te voorkomen herinneren we nog even aan het feit dat per team maximaal slechts 2 begeleiders bij wedstrijden zijn toegestaan, plus eventueel een spelbegeleider/scheidsrechter per team.

* Uit onze contacten met de GGD ontvingen we nog een waarschuwing over de groepen van toeschouwers die zich langs de hekken van veld 3 en 4 opstellen. Dat is natuurlijk geen Forescate terrein, maar ook daar gelden wel de Covid-regels.

We verzoeken jullie nadrukkelijk om voorzichtigheid en moeten helaas de coaches van de op veld 4 spelende teams vragen om Covid-toezicht te houden. Laten we het hen zo makkelijk mogelijk maken zodat ze zich op coachen van onze jeugd kunnen concentreren, en dus wegblijven bij de wedstrijden !

Wat te doen bij besmetting?
Helaas neemt in Voorschoten het aantal positieve Covid-testen ook fors toe. De GGD bepaalt steeds de persoonlijke gevolgen van een besmetting op basis van de inschatting van de actieve contacten van de geteste persoon.
Als club willen we echter ook graag inzicht houden in het aantal besmettingen in teams of leeftijdscategorieën. Zo kunnen we tijdig zien of op clubniveau maatregelen nodig zouden zijn om verspreiding tegen te gaan, maar ook om te kunnen zien wat we juist wel kunnen blijven aanbieden. Bij ziekteverschijnselen en positieve testen vragen we u om dat vertrouwelijk te melden aan het emailadres: [email protected]

* Voor het wel of niet toelaten van spelers tot wedstrijden of trainingen volgen we uiteraard de landelijke regels en adviezen van de KNHB.

Als we met z’n allen de schouders eronder zetten en ons aan de regels houden, kunnen we vooral blijven kijken naar wat we aan sport nog WEL kunnen blijven doen.
Daarnaast sloot premier Rutte zijn persconferentie af met het verzoek om juist in de periode naar elkaar te blijven omkijken, iets dat we als leden van een vereniging natuurlijk ook niet moeten vergeten!

Om besmetting te voorkomen, is het belangrijk om de hygiëneregels van het RIVM op te volgen:

- Heb je klachten? Blijf thuis enlaat je testen.
- Houd 1,5 meter afstand (uitzondering tijdens het sporten).
- Beperk je reisbewegingen.
- Vermijd drukte.
- Was vaak je handen.

Houd je ook aan de regels met betrekking tot thuisblijven c.q. in quarantaine gaan wanneer je dit gevraagd wordt of wanneer je klachten hebt.

Bijlage: sitebericht Covid 20201105 2.pdf