Column van de voorzitter
Beste leden, ouders en supporters

We zitten in de laatste weken van een bijzonder jaar. Ik ken echt niemand die in het begin van 2020 had kunnen voorspellen dat we volop in een pandemie zouden belanden die zo’n impact zou hebben op de volksgezondheid en ons persoonlijke leven. Hierbij wil ik mijn medeleven betuigen aan iedereen die dierbaren heeft verloren aan corona, of in gezondheidsproblemen is gekomen als gevolg van de ziekte.

Ook de hockeysport is tot tweemaal toe hard geraakt. Eerst na de start van het veldseizoen in maart, toen alles plat werd gelegd en vervolgens na de voorzichtige herstart van het nieuwe seizoen, toen alles weer moest worden afgeschaald tot trainingen en oefenwedstrijden. Met name volwassenen hebben het moeten ontgelden. De strenge maatregelen van de overheid laten weinig ruimte voor hockey zoals we het kennen.

Toch is er vanuit de club keihard gewerkt om er alles aan te doen dat we kunnen blijven spelen. We zijn er van overtuigd dat onze mooie sport bijdraagt aan een betere gezondheid. Vanaf het begin van het nieuwe seizoen waren we voorzichtig, we lieten maar mondjesmaat mensen toe op het complex, terwijl andere sportverengingen al snel terug gingen naar een soort ‘business as usual’. Dat was niet makkelijk, vooral voor de ouders die hun kinderen graag zien spelen, of de trouwe supporters van de eerste elftallen, die niet konden komen kijken. Ook voor het bestuur en de vrijwilligers was dat een nare boodschap om te moeten brengen, wij hebben natuurlijk ook liever een volle club met veel gezelligheid.

Ondanks alle uitdagingen is het toch nog gelukt om veel trainingen aan te passen, oefenwedstrijden tussen jeugdteams te organiseren, de senioren, veteranen en trimmers weer binnen de mogelijkheden te laten starten en langer door te spelen. Bovendien gaan we in het nieuwe jaar weer eerder van start dan gebruikelijk. Achter schermen is dus heel veel werk verzet, een simpel bedankje doet de harde werkers te kort. In mijn ogen zijn het helden, net als alle zorgmedewerkers en hulpverleners in het land. Ook zij hebben er alles aan gedaan om de leden van de club gezond te houden en te bieden wat er mogelijk is.

Helaas zijn we er nog niet, ondanks de vooruitzichten op werkende vaccins, zal het vast nog wel even duren voordat het besmettingsgevaar van corona is geweken. Het is gewoon moeilijk voor iedereen om de afstand te blijven houden tot elkaar. Als club zullen we daarbij vast nog vaak als streng worden beoordeeld, maar voorop staat dat we mee blijven werken aan een veilige omgeving.

Buiten de corona maatregelen, werken we ook hard aan een gezonde omgeving. Forescate heeft meegewerkt aan het Sportakkoord, Voorschoten in Beweging. We streven naar een goed sportklimaat, onder andere door meer met andere verenigingen samen te werken, een ‘inclusieve club’ te zijn, waar iedereen welkom is en te kijken hoe we ‘vaardig in bewegen’ beter op de kaart kunnen krijgen. Ook hiermee willen als club een leidende rol spelen om samen met de andere verenigingen te werken aan een aantrekkelijk en gezond Voorschoten. Daar hebben we allemaal baat bij.

Op dit moment heeft een ieder de volle aandacht voor iedereen thuis, deels door de strengere maatregelen, maar ook om even op adem te komen en te genieten van het gezin, of voor zover mogelijk van familie en vrienden. Ik hoop dat iedereen mooie feestdagen heeft en dat we ondanks alle uitdagingen genoeg aandacht voor elkaar kunnen hebben. Ik wens iedereen een mooi, gezond en een sportief 2021!

Martijn Schoonhoven