Geen aanpassingen avondlockdown voor de sport

De KNHB heeft gisteren een nieuwsbericht gepubliceerd naar aanleiding van de eerdere persconferentie op 26 november jl., de aankomende persconferentie op 14 december a.s. én het Kamerdebat van 1 december over de coronamaatregelen. In dit bericht is nadere informatie over zaalhockey opgenomen, en daarom dat we een deel van het bericht ook hier publiceren.

Geen aanpassingen avondlockdown voor de sport
02 december 2021

Op 1 december vond, naar aanleiding van de coronamaatregelen die 26 november werden aangekondigd, in de Tweede Kamer het coronadebat plaats. Het kabinet bleek op dit moment niet ontvankelijk voor vragen van Kamerleden om de avondlockdown voor de amateursport aan te passen. Demissionair premier Rutte zegde wel toe dat, mocht er ruimte komen, sporten vooraan staat bij nieuwe versoepelingen. Afhankelijk van de besmettingscijfers zijn deze versoepelingen wellicht aan de orde tijdens de persconferentie op 14 december aanstaande.

Zaalhockey
De afgelopen week is door de verenigingen en vrijwilligers ontzettend hard gewerkt om passend bij de nu geldende maatregelen, zaalhockey te kunnen aanbieden. Wedstrijdschema’s worden op dit moment waar nodig door de KNHB aangepast zodat ze voor 17:00 beëindigd zijn, en zowel door de KNHB als door verenigingen is de zaalcapaciteit waar mogelijk uitgebreid voor wedstrijden en trainingen.

Hockeyen zoveel als kan mogelijk maken voor iedereen is dé reden voor de KNHB om de zaalcompetities in de lucht te houden. De overheid heeft immers besloten dat trainen en wedstrijden spelen – weliswaar beperkt in uren – verantwoord kan en mag. Met warming ups in de buitenlucht en trainingen in de zaal én op het veld, en competitiewedstrijden in de weekenden kunnen we kinderen en volwassenen ook in deze moeilijke tijd in beweging houden. Als we hieraan zoveel als mogelijk invulling geven, zorgen we er in elk geval voor dat hockeyers, binnen de huidige maatregelen, kunnen blijven sporten. We nemen dan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid richting de zorg en maatschappij maar houden mensen tegelijkertijd zoveel mogelijk in beweging om ze ook op de langere termijn gezond te kunnen houden.

Vanzelfsprekend heeft de KNHB ook ruggenspraak gehouden met haar medische commissie. Ook zij meent dat het in deze situatie de voorkeur geniet in elk geval te blijven sporten in plaats van helemaal stil te komen staan. Zalen zijn gehuurd en wedstrijden gepland, trainingen verschoven en zaaluren bijgeboekt. Laten we daar gebruik van maken en blijven sporten. Dat kan verantwoord: zorg voor eengoede warming up(wellicht buiten de zaal) en blijf met regelmaat bewegen, al dan niet individueel. En houd je vanzelfsprekend aan de geldende basisregels.

14 december
Als de besmettingscijfers en de bezetting in de ziekenhuizen het toestaan, hoopt de KNHB op dinsdag 14 december van het kabinet te horen dat versoepelingen mogelijk zijn en de sportaccommodaties op zijn minst weer langer open kunnen. Met de kerstperiode die dan voor de deur staat, kan er dan bovendien op korte termijn met name door jeugd weer veel meer overdag getraind worden, en komt er hopelijk voor senioren ook weer meer ruimte in de vroege avonduren. De zaalcompetitie ligt overigens tussen 20 december en 2 januari stil vanwege de feestdagen die in het weekend vallen.

De kerstperiode is in aantocht. Een tijd waarin saamhorigheid altijd extra aandacht krijgt. Laten we daarom juist de komende twee weken, op weg naar een nieuwe persconferentie, samen blijven optrekken om zo goed en zo kwaad als het gaat te blijven (zaal)hockeyen. Houd je aan de maatregelen, ga verstandig om met de uitdagingen die er momenteel zijn..

Coronadossier
Nu we binnen hockeyen, moeten we ons houden aan de coronamaatregelen die voor de binnensport van kracht zijn. Deze maatregelen zijn op een aantal punten anders dan buiten bij het veldhockey.
Zo is bijvoorbeeld een CTB (coronatoegangsbewijs) voor iedereen vanaf 18 jaar verplicht (tenzij iemand functioneel aanwezig moet zijn), is een mondkapje verplicht tijdens het verplaatsen (niet tijdens het sporten of coachen, trainen en fluiten) en geldt de 1,5 meter regel.
Publiek is net als buiten niet toegestaan.

Zie ook: https://mhcforescate.nl/site/default.asp?Option=51&NewsID=2643&Volledig=1