Regionaal Shootout-kampioenschap op MHC Forescate !

Afgelopen Hemelvaartsdag stonden de activiteiten op de velden van MHC Forescate helemaal in het teken van het regionale Shootout-kapioenschap. De clubs uit onze regio konden hun eigen clubwinnaars (spelers en keepers) afvaardigen naar deze dag om te bepalen wie de uiteindelijke regionale winnaars zijn.

Het werd een dag vol sportieve krachtmetingen tussen spelers en keepers, veel sfeer, spanning en zeker ook de nodige sensatie. Schitterende doelpunten en sensationele reddingen, deze dag toonde echt alles wat een shoot-out dag mooi kan maken.
Zie de filmclip bij dit bericht voor een korte impressie.

Een "shoot-out” is een 1 op 1 krachtmeting tussen een speler en een keeper. De speler start op 23 meter van het doel en rent naar de doelcirkel, en heeft 8 seconden de tijd om de bal in het doel achter de keeper te krijgen. De keeper heeft juist de bedoeling om het de speler zo moeilijk mogelijk te maken en te voorkomen dat er gescoord wordt. Keepers en spelers hebben een eigen competitie en dus zijn er aan het einde van de competitiedag zowel bij de Meisjes als bij de Jongens een winnende keeper en een winnende speler die met de enorme wisselbeker naar huis gaan.
Een goede shoot-out is vooral afhankelijk van een goed plan, reactievermogen en de nodige oefening, waardoor het dus minder uitmaakt of je in een eerste of in een lager team speelt, en dus de kansen voor alle deelnemers gelijk zijn.

Omdat de Nederlandse hockeybond dit jaar geen initiatief heeft genomen tot het herstarten van deze jaarlijkse competitie nadat deze in de afgelopen coronajaren niet kon plaatsvinden, hadden niet alle clubs in de regio hun eigen clubkampioenschappen gehouden om hun winnaar vast te stellen. Hoewel de meeste clubs hebben aangegeven volgend jaar zeker een afvaardiging te zullen sturen, was het deelnemersveld dit jaar dus iets kleiner, maar dat heeft de spanning en sensatie er niet minder om gemaakt. Het blijft natuurlijk altijd leuk voor de deelnemers om als clubwinnaars hun clubkleuren te mogen verdedigen in een regionale finale tegen de winnaars van andere clubs.

Forescate had er alles aan gedaan om een geslaagde dag te kunnen beleven. Het complex was op de shoot-outs ingericht, de bondscheidsrechters, fotografen, drone-piloten en de vele vrijwilligers waren goed voorbereid. Het was duidelijk dat de organisatie ervaren was in het organiseren van dit soort evenementen.

In de eerste speelronden streden de deelnemers om een direct ticket voor de finaleronde. In de daaropvolgende speelronden kregen de overige deelnemers nog een volgende kans om zich alsnog voor de finaleronde te kwalificeren. In tussenrondes moest soms bij gelijke stand nog een extra beslissing vallen.
In de halve finale stonden uiteindelijk de volgende deelnemers opgesteld:

Speelsters: Aline Smit (Kieviten), Lotte Vervoort(Forescate), Robine Kleinmeulman (Kieviten) en Rosalie Oosterbeek (Cartouche).
Spelers: Tim Dofferhoff (Forescate), Koen van Bohemen (Forescate), Nout Homminga (LOHC) en Ole Geurts (LOHC).
Keepsters: Sabine Coesmans (Cartouche) , Francien Holleman (Kieviten), Eva Derix (LOHC).
Keepers: Jip Dijksman (Forescate) , Wisse Dunant Maurits (LOHC), Pim van de Water (Roomburg).

In de ronde met finale-shoot-outs waren in elke categorie 2 deelnemers over, steeds toevallig ook van verschillende clubs. In deze finale lieten de 2 beste jongenskeepers en de 2 hoogst geëindigde spelers en de 2 beste meisjeskeepers en 2 hoogst geëindigde speelsters nog een keer hun kunsten zien. Na weer een aantal mooie shoot-outs waren de uiteindelijke kampioenen bekend:

Beste shoot-out keeper van de regio is: Jip Dijksman (Forescate).
Beste shoot-out keepster van de regio is:Sophie Coesmans (Cartouche).
Beste shoot-out Speelster van de regio is: Robine Kleinmeulman (Kieviten)
Beste shoot-out Speler van de regio is:Tim Dofferhoff (Forescate).

De deelnemers kunnen terugkijken op een leuke dag en kunnen volgend jaar opnieuw proberen om de wisselbeker te bemachtigen, na zich eerst als clubwinnaar voor de regiofinale te kwalificeren !

Op de site van Forescate is een film te vinden met een samenvatting van deze dag.

De organisatie is klaar voor de volgende editie …. Dus tot volgend jaar !

Fotos: A.v.d. Meulen /  A.de Gruiter / D. Dofferhoff
Drone: S.Snel