Huldiging zaalkampioenen 2022-2023

Huldiging zaalhockeykampioenen MHC Forescate

Inmiddels is het veldhockeyseizoen alweer begonnen, en was het dus zondag j.l. hoogste tijd om de zaalhockeykampioenen uit het seizoen 2022-2023 op Forescate te huldigen.

Na een aantal competitiejaren die door Corona niet, of slechts gedeeltelijk konden worden gespeeld was dit jaar gelukkig een competitie die wel kon worden afgemaakt. Voor de meeste Forescate teams was zaalhockey wel weer wennen, maar 3 teams kunnen toch trots hun kampioenschap vieren: Heren1, MO18-6 en MO12-1.
De jongste jeugd teams hebben natuurlijk iets minder last gehad van de coronaperiode (ook omdat sommige leeftijdscategorieen sowieso pas dit jaar voor het eerst de zaal in gaan en het spelen met teams van 3-, 6 of 8 tallen natuurlijk toch altijd wennen is in de zaal), en daar hebben we een leuke en sportieve competitie gezien, met veel veelbelovende teams.

Heren 1 was het eerste team dat kampioenschap binnenhaalde dit zaalhockeyseizoen.
Voorafgaand aan de laatste speeldag stonden de mannen nog op een teleurstellende derde plek, maar door de kleine verschillen in de ranglijst was er nog van alles mogelijk. Nummer 1 Hudito moest het namelijk opnemen tegen de nummer 2 Derby. Bij puntverlies voor Hudito had Forescate opeens weer alles in eigen hand. En zo geschiedde, Hudito – Derby eindigde in een 2-2 gelijkspel en hierdoor speelden de mannen van Forescate de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Derby met een hoge inzet. De winnaar mocht zich namelijk kampioen van de eerste klasse noemen. Met een 7-3 overwinning werd het kampioenschap in de eerste klasse binnengehaald.

Voor de Meiden van MO18-6 was de beslissing over het kampioenschap ook afhankelijk van de resultaten van de laatste speeldag. De meiden hadden wel een goede uitgangspositie met 5 punten voorsprong op de nummer 2, maar speelden tegen de nummers 3 en 4 van de ranglijst, terwijl hun directe achtervolger Ring-Pass juist tegen de 2 hekkensluiters uit de poule speelde. Het was voor de meiden dus zaak om tenminste 1 wedstrijd te winnen om het kampioenschap binnen te halen.
In hun eerste wedstrijd van de dag tegen de op dat moment als 4egeplaatste HDM hebben de meiden dat ook gelijk gedaan met een 3-1 winst. Well done!
Dit team met leerlingen van de British School lieten zien dat ze zaalhockey geweldig vinden, want met leuke en goede wedstrijden zijn zij verdiend kampioen geworden.
Voor velen is dit hun laatste jaar in Nederland, wat dit kampioenschap nog eens bijzonderder maakte.

Voor de meiden van MO12-1 was ook het laatste weekeinde beslissend. Na een succesvol seizoen met veel akelig spannende wedstrijden waren de meiden afhankelijk van de resultaten van Hisalis, en daarbij zou het kunnen dat doelsaldo belangrijk zou zijn. Dat hebben de meiden goed begrepen, want in de eerste wedstrijd werd met 10-1 tegen Roomburg gewonnen (hoogste score in deze poule dit seizoen), en de volgende wedstrijd tegen Kieviten werd met 5-3 gewonnen.
Omdat Hisalis inmiddels op een andere locatie al hun eerste wedstrijd met 4-0 had gewonnen, was alles afhankelijk van de laatste wedstrijd van Hisalis tegen hekkensluiter Noordwijk. Door de winst op Noordwijk ontstond een gedeelde eerste plek in de poule waarbij zowel Forescate als Hisalis beiden 27 punten hadden. Dan moeten alle andere rangschikkingspunten worden bekeken. Maar het aantal gewonnen wedstrijden, aantal gelijke spelen, aantal verloren wedstrijdenwaren bij beide teams exact zelfde. In de onderlinge wedstrijden was het 2x dezelfde uitslag geweest van 3-3 gelijkspel. Uiteindelijk bleek de 9-1 winst van Hisalis over Noordwijk de beslissing want daarmee werden zij formeel kampioen in de ranglijst op doelsaldo. Maar omdat deze eerste plek zo uitzonderlijk gedeeld is, mogen de meiden van MO12-1 ook best als kampioenen gezien worden.