Forescate Zaalhockey-Kampioenen in zonnetje gezet!
Dit weekeinde is de hockey-veldcompetitie weer gestart, en kunnen we terugkijken op de zaalhockeyperiode van de afgelopen maanden. Vandaar dat afgelopen zondag een mooi moment was om de Forescate-teams te huldigen die in de zaal kampioen in hun klasse zijn geworden.

De zaalkampioen-medailles waren dit jaar voor : MO16-2, MO16-7,Dames 30+, en Jong Dames 1.

Dit seizoen deden er weer meer dan 70 Forescate teams mee aan de competitie. Bij de jongste jeugd is het spelplezier en het opdoen van ervaring belangrijker dan de uitslagen en worden door de hockeybond bewust ook geen ranglijsten bijgehouden. Bij de oudere teams wordt wel om een kampioensplek gestreden en kunnen we dus ook een balans opmaken van de posities waarop de Forescate-teams geeindigd zijn. Grofweg samenvattend zijn er net iets meer dan 25% van de teams in de top drie van hun poule geeindigd en dus op een "podiumplek” beland. Ongeveer 50% van de teams heeft genoegen moeten nemen met een plek buiten de top 3 in de middenmoot van de ranglijst. Net iets minder dan 25% van de Forescate-teams had dit jaar zodanig veel sterkere tegenstanders dat ze met een plek onderaan de ranglijst genoegen moesten nemen. Hoewel we natuurlijk graag zoveel mogelijk successen vieren en iedereen een podiumplek gunnen, is dit een gemiddelde verhouding in vergelijking met andere verenigingen.

Tijdens de festiviteiten op Forescate werden afgelopen zondag de 4 genoemde kampioens-teams extra in het zonnetje gezet met complimenten, medaille en applaus.

MO16-2:
De meiden van MO16-2 zijn overtuigend kampioen geworden, met 32 punten en een afstand van 7 punten op de nummer 2 uit hun poule, Cartouche. Toeval of niet, de Forescate meiden speelden (en wonnen) uitgerekend zowel het eerste speelweekeinde als ook het laatste weekeinde juist tegen deze nummer 2. Dat geeft ook een voorbeeld van hoe het team in de zaalperiode gegroeid is, want in de eerste wedstrijd werd met 3-2 van Cartouche gewonnen, in de tweede wedstrijd werd met een afgetekende 4-1 gewonnen.
Toch was er ondanks de uiteindelijk ruime afstand in punten op de nummer 2, geen sprake van een saaie competitie voor de meiden. Want hoewel er veel wedstrijden met ruime uitslagen gewonnen werden, waren er ook veel wedstrijden waar de uitslagen dichter bij elkaar lagen en het team echt moest laten zien wat ze waard waren met uitslagen als 2-1, 4-3, 3-2 en 2-1. Dan is het natuurlijk gaaf om de beloning voor al het werk in de vorm van een kampioenschap te kunnen vieren !

MO16-7:
Het team van de MO16-7 bestaat uit speelsters van de Britse School in Voorschoten en was dit jaar in hun competitie echt een maatje te groot voor hun tegenstanders. Het team eindigde met 32 punten uit 12 wedstrijden en 9 punten afstand op de nummer 2 en zonder een enkele wedstrijd te verliezen, op een trotse 1e plaats. Van de nummer 2 werd bovendien ook keurig 2x gewonnen, met respectievelijk 4-1 en in de laatste ontmoeting zelfs 12-0 ! Het doelsaldo van + 64 doelpunten geeft wel aan dat de dames dit seizoen in de zaal niet te stuiten waren. Een zeer verdiend kampioenschap dus!

D30-1:
Dit jaar hebben een aantal enthousiaste dames een zaalteam samengesteld uit verschillende veldteams om deel te nemen aan de zaalcompetitie als Dames 30+ team. Dat ze dit team uit enthousiasme gevormd hebben was te zien aan het spel, maar ook aan de resultaten. Met 29 punten uit 12 wedstrijden en een afstand van 6 punten op de nummer 2 en een doelsaldo van plus 20 is het kampioenschap overtuigend veilig gesteld. De enige tegenstander waar de dames het lastig tegen hadden was het team van IJssel, onder het motto "IJssel uit altijd lastig”….
De dames kunnen trots terugkijken op hun met kampioenschap beloonde zaalperiode !

DO25-1:
Nadat de dames van DO25-1, veelal bekend als "Jong Dames 1 ", aan het einde van de eerste veldperiode op schitterende wijze naar de Jong senioren Overgangsklasse waren gepromoveerd, nam het tem in de zaalperiode geen gas terug. Ze eindigden in de zaal op een gedeelde eerste plek in hun poule, samen met Voorhout, beiden op 23 punten uit 12 wedstrijden. Beide teams hebben ook precies evenveel wedstrijden gewonnen, gelijk gespeeld en verloren.
De ontknoping in deze poule kwam pas in het allerlaatste speelweekeinde, waarin Forescate niet meer moest spelen maar afhankelijk was van de resultaten van hun directe concurrent Voorhout. Bij 2 wedstrijden winst zou Voorhout op punten gewoon kampioen geworden zijn, maar door een verlies van 2-0 tegen Zoetermeer bleven ook zij op 23 punten steken, hetzelfde aantal punten als Forescate.
Door een monsterscore van 10-1 tegen uitgerekend datzelfde Zoetermeer in de eerdere wedstrijd was alleen het doelsaldo van Voorhout uiteindelijk net iets beter dan van Forescate.

Tekst: AdG
Fotos: L.Wisman