Verduurzaming clubhuis

De temperaturen zijn nog vrij laag maar de lente is overduidelijk begonnen. De zon laat zich steeds vaker zien. Dit is fijn, niet alleen voor iedereen die graag buiten is, maar het is ook gunstig voor de opwekking van zonne-energie.

Afgelopen winter heeft de MHC Forescate fors geïnvesteerd in de verduurzaming van ons clubhuis. In samenwerking met Ingrid Vogels van Green2live zijn er 168 zonnepanelen op het platte dak geïnstalleerd. Ook zijn er zonneboilers aangeschaft voor het leveren van warm water van de douches en is er een warmtepomp gekocht waarmee we het clubhuis warm stoken.  De investering wordt voor 40% gesubsidieerd door de overheid i.v.m. verduurzaming.

Een groot voordeel van deze investering is dat we nu voor een deel onze eigen energie produceren en dus niet meer zo afhankelijk zijn van een leverancier. Ten tijde van de gascrisis hebben we helaas gezien dat de grilligheid van de energieprijzen onze financiën kwetsbaar maakt. Daarnaast is het zelf duurzaam opwekken van energie op termijn goedkoper dan het inkopen. We verwachten dat we in ongeveer zeven jaar de investering hebben terugverdiend, terwijl de panelen een verwachte levensduur hebben van zeker 20 jaar. Tenslotte draagt de club dankzij deze investering ook nog zijn steentje bij aan de strijd tegen klimaatverandering.

Het komende jaar gaan wij bekijken of de verduurzaming voldoet aan de verwachtingen. Een deel van onze energiekosten hangt samen met het elektriciteitsverbruik van de lichtmasten die de velden verlichten. Deze elektriciteit kunnen we niet met de huidige installatie produceren. Met behulp van accu’s zouden we dat wel kunnen realiseren. Wellicht zullen wij in de toekomst een aanvullende investering in accu’s in overweging nemen, mits dit kostentechnisch interessant is. Uiteraard zullen wij de leden op de hoogte blijven houden van onze plannen, ook op dit vlak.

Met vriendelijke groet van Beheer