MHC Forescate JO-18 door naar Super A

Zaterdag 12 oktober was het hoofdveld van MHC Forescate het toneel van de beslissingswedstrijd tussen JO18-1 en Den Bosch JO18-2. Doel was een felbegeerd ticket naar de super A. Bij positief resultaat zou Forescate sinds 25 jaar dit niveau weer bereiken.

Den Bosch was met duidelijke bedoelingen naar Voorschoten afgereisd. Vanaf het eerste fluitsignaal werd met grote intensiteit druk gezet en werden kansen gecreëerd. Tot een doelpunt leidde dit nog niet. Halverwege het eerste kwart wisten de jongens van Forescate meer hun eigen spel te spelen en op de helft van de tegenstander te komen. Het werd een open wedstrijd die met veel inzet door beide teams werd gespeeld. Aan het eind van het eerste kwart wist Forescate de gasten op hun helft onder druk te zetten en met een goed geplaatst schot in de linkerhoek de keeper van Den Bosch te verrassen.

Met nog driekwart wedstrijd te gaan was de uitgangsituatie riant. Forescate had aan een gelijkspel voldoende voor promotie, maar de tegenstander gaf zich niet zomaar gewonnen.

In de tweede en derde kwart werd duidelijk dat de teams aan elkaar gewaagd waren. Het werd een aantrekkelijk duel, waarbij beide teams kansen wisten te creëren. Den Bosch kreeg een aantal strafcorners, maar deze werden er goed uitgelopen of tegengehouden door de keeper. De scheidsrechters moesten hun kaarten gebruiken, want aan beide kanten werden de persoonlijke duels feller, met soms een tijdstraf tot gevolg.

Met goed teamwork en hard werken wist Forescate Den Bosch partij te bieden, tot het moment dat de mannen met de witte shirts en gele broeken via een overname en een snelle uitbraak over links de verdediging van de jongens in het blauw wisten te verrassen. Met nog een klein kwartier te spelen was de spanning meteen terug.

De Bosschenaren roken hun kans en vergrootten de druk op Forescate. Het middenveld en verdediging kwamen minder toe aan opbouw naar voren, en ondanks een paar uitbraken, was het Den Bosch die meer doordrukte.

In de slotfase werd de keeper van de gasten naar de kant gehaald als ultieme poging om met een extra veldspeler meer veldoverwicht te creëren. Het publiek had het bijna niet meer. De spanning was om te snijden. Maar de jongens vochten voor wat ze waard waren en toen het bevrijdende fluitsignaal na de nodige extra tijd klonk was de ontlading groot.

De jongens en de begeleiding hebben met het 1-1 gelijkspel en de winst in de poule een prestatie van formaat neergezet. Het belooft een mooi vervolg van het seizoen, met zware wedstrijden tegen tegenstanders van formaat. Het wordt een boeiende periode op Sportpark Adegeest.

Tekst: JK

foto: S. Vink